
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه26
فهرست مطالب
سه ضلع فلسفه لایب نیتس
1- منادها
الف ) طبیعت منادها نیز از دو حیث مختلف می تواند مورد توجه قرار گیرد:
موجود بودن خداوند
ذات خداوند
3- جهان از حیث علیت
هماهنگی جهانی و نیک انگاری در جهان
رویکرد لایب نیتس به علیت در نظام هستی
حوران اکبر زاده- عضو هیأت علمی
چکیده
گتفرید ویلهلم لایب نیتس فیلسوف آلمانی قائل به نوعی عقل گرایی ایده آلیستی است. وی معتقد است که اشیاء مادی وجود واقعی نداشته و چیزی جز اوهام نیستند، وی بر خلاف دکارت و اسپینوزا وجود جوهر جسمانی را رد می کند و جهان هستی را در عین تنوع، هماهنگ می بیند&hellip او برای تبیین اصول فلسفی خویش، ساختار و پیکره آنرا در اصول نودگانه منادولوژی در سه بخش پایه ریزی کرده است:
1- مْنادها یا عناصر اشیاء 2- خداوند 3- تصویر جهان با توجه به علت آن (یعنی خداوند)
آنچه در عالم خارج وجود دارد جواهر فرده ای (منادها) هستند که دارای یک نظام و سلسله مراتب هستند&hellip هر واحدی جهان را در خود منعکس می سازد نه بدان سبب که جهان در آن « واحد» تأثیر می کند بلکه بدان علت که خداوند به « واحد» چنین ماهیتی داده که به خودی خود چنین نتیجه ای را حاصل می کند. وی معتقد است بین موجودات جهان و تغییرات یک « واحد» و « واحد» دیگر، نوعی هماهنگی پیشین بنیاد وجود دارد. همه موجودات هستی همانند ساعتهایی هستند که با هم میزان شده اند و در زمان نشان دادن و به صدا در آمدن هماهنگ عمل می کنند و&hellip
واژگان کلیدی
لایب نیتس، مناد، اصل جهت کافی، اصل هماهنگی پیشین بنیاد، نظام أحسن وجود، جهانهای ممکن، منادولوژی، نیک انگاری
گتفرید ویلهلم لایب نیتس[1][1] (1716-1646م) یکی از فیلسوفان بزرگ آلمانی است که در زمینه های متعدد علمی صاحب نظریه و رأی است. در ریاضیات، منطق جدید، فلسفه و کلام صاحب ابداعاتی است.
بحث از « منادها[2][2]» و « اصل جهت کافی[3][3]» و « اصل هماهنگی پیشین بنیاد[4][4]» و « جهانهای ممکن[5][5]» و&hellip از مختصات نظریه ما بعدالطبیعه او می باشد. وی در بخش الهیات بالمعنی

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-98603-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b1%d9%88%d9%8a%d9%83%d8%b1%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%8a%d8%a8-%d9%86%d9%8a%d8%aa%d8%b3-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%84/
- ۹۵/۰۵/۳۰